Akeeba backup

Wat is Akeeba Backup Met Akeeba Backup kan je een backup maken van je site. Dit doe je vooral voordat je een nieuw onderdeel installeert of grote wijzigingen doorvoert.   Maken van backup Een backup maken gaat heel gemakkelijk  Ga naar componenten --> Akeeba Backup   Klik op Backup nu    Klik Maak nu een backup  En dan wordt de backup gemaakt. Even geduld......   Automatische backup Er wordt elke nacht rond 03:00 een backup gemaakt met Akeeba, hiervoor hoef je niks te doen, dit wordt geregeld door Hobbynet. Daarnaast wordt elke dag ook een bestands- en een database backup gemaakt door Hobbynet.   Backup terug zetten Het is niet toegestaan om backups te downloaden in het kader van de AVG. Daardoor is het het zelf terugzetten niet mogelijk. Indien er een backup terug gezet moet worden neem dan contact op met het Joomla team van Hobbynet

21 februari 2016

Hoe upload ik een bestand zodat leden het kunnen downloaden

Inleiding. Voordat je bestanden kunt uploaden moet er eerst wat voorwerk verricht worden. Op de achterkant van je site moeten in het component "DOCMAN" een of meerdere categorieën gemaakt worden. Als je dit gedaan hebt is het nog nodig om een "MENU-ITEM" van het type  'DOCMAN' te maken zodat bezoekers van je site de bestanden ook kunnen vinden. Noem dit menu-item 'downloads' dit geeft duidelijk aan dat er iets te downloaden is. Als dit gebeurd is kan je beginnen om bestanden (te denken valt aan tekst-, excel-, pdf-bestanden, foto's of films) te gaan uploaden. Wil je een voorbeeld van zo'n menu met bestanden zien kijk dan eens op de site van HCC!opensource. Hoe je bestanden op de site kunt plaatsen wordt in de volgende instructie uitgelegd.   Instructie. Een korte handleiding 'hoe zet ik een bestand op mijn site die bezoekers kunnen downloaden'. Als eerste moet je inloggen op de site.   Daarna klik je op de knop "DOWNLOADS" om de pagina te openen.   Nadat de bladzijde geopend is zie je het volgende beeld. Dit is een overzicht van map(pen) waar bestanden in staan die te downloaden zijn. Je moet nu op de knop "VOEG NIEUW DOCUMENT TOE" klikken.Hierna kom je in het in te vullen formulier terecht. Dit heb ik in twee delen beschreven. Deel 1: Vul hier de benodigde gegevens als volgt in: Titel: Als je op het pijltje klikt kun je een pictogram toevoegen;         Vul in het ernaast gelegen veld de titel van het bestand in; Alias: Dit kun je leeg laten, wordt automatisch ingevuld; Status: Hoef je niets aan te doen; Bestandsinstellingen: Druk hier op de knop "upload" waarna er een nieuw venster opent met een formulier. Op dit formulier kun je het te uploaden bestand invullen. Zie volgend plaatje: Klik op de knop "bestanden toevoegen" en kies het bestand. Als je dit gedaan hebt wordt het bestand klaar gezet. Kies tevens in de linker kolom de map waarin het bestand gezet moet worden. Nu kun je op de knop "upload starten" klikken en daarna het formulier sluiten door rechtsboven op het kruisje te klikken. Hierna kom je weer terug in het vorige scherm. Je gaat nu verder met het invullen. Categorie: Hier kies je onder welke categorie het bestand valt, zodat men het makkelijk kan vinden; Datum: Vul de datum van maken in; Start publicatie: Hier kun je tot op de seconde de datum en tijd opgeven wanneer de publicatie op de site zichtbaar moet zijn; Deel 2: Beschrijving: Hier kun je eventueel een beschrijving opgeven; Stop publicatie op: Hier kun je tot op de seconde nauwkeurig opgeven wanneer de publicatie moet stoppen; Eigenaar: Vul hier je naam in; Voor de rest van het formulier hoef je niets te doen. Als je alles ingevuld hebt klik je op de knop "opslaan" of op "opslaan & sluiten". De eerste knop geeft de mogelijkheid om nog een bestand te uploaden, met de tweede mogelijkheid sluit je het formulier en keer je terug naar de site. Als je alles goed gedaan hebt zie je het bestand staan!

14 februari 2016

Hoe update ik Joomla

  Het updaten van ALLE Joomla modules wordt volledig door Hobbynet beheerd. Hiervoor hebben we een tool (Yoursites) beschikbaar die alle sites gelijk houd, afwijkingen direct inzichtelijk maakt en de updates eenvoudig voor ons als beheerder. Er wordt door de beheerders 2 x per week op alle groeperingensites geupdated. Heb je toch vragen over een module: meld het bij Hobbynet via RegularLabs.EmailProtector.unCloak("ep_b4b0a0a0");RegularLabs.EmailProtector.unCloak("ep_9bb80866", true);    

22 december 2015

Kaderrollen en Toegangsnivo's

Joomla werkt voor het regelen van toegang met 2 zaken  Toegangs nivo's (ofwel HCC rollen) Gebruikersgroepen Een toegangsnivo is een verzameling van 1 of meerdere HCC-rollen in een gebruikersgroep. Een gebruikersgroep is zoals de naam al zegt een groep gebruikers. De HCC!login module zorgt ervoor dat voor elke Kaderrol die een persoon heeft, hij tevens lid wordt van de bijbehorende gebruikersgroep. Hieronder beschrijven we de standaard gebruikers nivo's. De verschillende toegangsnivo's op basis van HCC-rollen: * HCC!leden In deze groep zitten alle leden van HCC. * HCC!(groepering) leden In deze groep zitten alle leden van de betreffende HCC groepering. * HCC!(groepering) bestuur In deze groep zitten alle leden van het bestuur van de betreffende groepering. * HCC!(groepering) kernleden In deze groep zitten alle kader- en kernleden van de betreffende groepering. * HCC!webbeheerders Personen met webbeheerder rechten op de site en de eneige rol in de groepering die via de back-end mag/kan inloggen. Dit is gekoppeld aan de rol webbeheerder van de betreffende groepering. Let op: deze rol kan uitsluitend toegekend worden door Hobbynet op aanvraag van de voorzitter of secretaris van een groepering en na het met goed gevolg doorlopen van de vereiste Joomla-training die regelmatig door Hobbynet wordt gegeven. * HCC!Redacteuren ofwel HCC!Content makers Personen die content mogen plaatsen. Dit is gekoppeld aan de rol redacteur van de betreffende groepering. * HCC!Agenda beheerders Personen die agenda mogen beheren. Dit is gekoppeld aan de rol agenda beheerder van de betreffende groepering. * Gast Personen die niet ingelogd zijn op een HCC-site. * Publiek Iedereen op het internet * Geregistreerd NIET gebruiken (Joomla specifiek): gebruiken we niet op HCC sites! * Speciaal NIET gebruiken (Joomla specifiek): gebruiken we niet op HCC sites! * Super Gebruikers NIET gebruiken (joomla specifiek): gebruiken we niet op HCC sites! Standaard kaderrollen met rechten Standaard is elke HCC groeperings website voorgeconfigureerd met 3 kaderrollen:   * Webbeheerder Deze gebruiker is superuser en heeft alle rechten binnen de site. Deze rol is binnen de groepering de enige die zowel via de "Front-end" als via de "Back-end" van de website kan inloggen en hiermee kan beheren. Als de webbeheerder er niet uitkomt kan hij een ticket aanmaken bij Hobbynet ter ondersteuning.Let op: De webbeheerder mag niet de rol Redacteur of Agenda Beheerder hebben! * Een webbeheerder heeft ten alle tijden alle rechten op artikelen of agenda items te plaatsen, daarom heeft deze ook niet de rollen van Redacteur of Agenda beheerder nodig, deze rollen conflicteren kwa rechten wat kan resulteren in het niet goed functioneren van het webbeheerder account.  * i.v.m. het beveiligings mechanisme van Joomla moet deze gebruiker éénmalig met de hand in de groep 'webbeheerders' gehangen worden.* Zodra de gebruiker de kaderrol webbeheerder verliest wordt hem deze wel automatisch ontnomen.Om te zorgen dat deze gebruiker kan inloggen op de backend is deze ook lid van het toegangsnivo 'special'.   * Redacteur Deze persoon mag artikelen aanmaken of aanpassen in categorieën waar hij toegang tot heeft, standaard is dat 'Voorpagina' en 'Nieuws'. Deze rol kan alleen via de "Front-end" inloggen en bij structurele wijzigingen dient eerst contact opgenomen te worden met de webbeheerder. Let op: Iemand met de rol webbeheerder mag deze rol niet hebben* i.v.m. het beveiligings mechanisme van Joomla moet deze gebruiker éénmalig met de hand in de groep 'HCC!Redacteuren' gehangen worden.De toegang om artikelen te maken in de categorie 'ongecategoriseerd' wordt standaard ontnomen, om te voorkomen dat een artikel na het aanmaken niet meer teruggevonden kan worden.   * Agenda beheerder Zoals de naam al zegt mag deze persoon de agenda beheren, maar ook de agenda locaties. Deze rol kan alleen via de "Front-end" inloggen en bij structurele wijzigingen dient eerst contact opgenomen te worden met de webbeheerder. Let op: Iemand met de rol webbeheerder mag deze rol niet hebben* i.v.m. het beveiligings mechanisme van Joomla moet deze gebruiker éénmalig met de hand in de groep 'HCC!Agenda beheerders' gehangen worden. Om te zorgen dat deze gebruiker kan inloggen op de backend is deze ook lid van het toegangsnivo 'special'.   * Correspondent Dit is geen Joomla rol, maar een Tripolis Mail rol. Heel veel mensen denken dat deze rol het recht geeft artikelen te plaatsen, dit is echter niet het geval. Deze rol wordt uitsluitend gebruikt binnen Tripolis Mail, en geeft binnen Tripolis Mail recht een nieuwsbrief te versturen. Deze rol is wel opgenomen het de kader- en kernleden overzicht, maar omdat het om een extern systeem gaat wordt de werkelijke autorisatie via de ledenadministratie toegekend.   Het wijzigen van rollen (m.u.v. de webbeheerder) kan gedaan worden door de voorzitter of secretaris van de groepering, kijk daarvoor hier op de kadersite.  

21 december 2015

Handleiding plaatsen van nieuw artikel

Login op de website (met je login van www.hcc.nl)           Kies uit het gebruikers menu 'maak een artikel' Geef een titel in Maak je artikel Bij een lang artikel kan je het artikel opsplitsen (bepalen welk gedeelte je in de overzichtspagina wilt hebben) door op de gewenste plek de 'lees meer' knop te gebruiken    Als je klaar bent ga je naar de TAB 'Publiceren' Daar maak je keuze uit de gewenste categorie Bij 'toegang' geef je op wie dit artikel mag zien: Publiek (iedereen mag dit zien) Gast (alleen bezoekers die NIET ingelogd zijn mogen dit zien) HCC!leden (alleen HCC!leden die ingelogd zijn mogen dit zien) HCC!(groeperingsnaam) leden (alleen leden van de betreffende groepering die ingelogd zijn mogen dit zien) Hierna kies je voor 'opslaan', daarna kom je terug op de homepage Het bericht is nu nog niet zichtbaar voor het publiek Om dit wel zichtbaar te maken ga je naar de juiste pagina, bijvoorbeeld nieuws, en klik je op het tandwiel en kiest 'Bewerk'           Klik op het tabblad 'Publiceren', verander de status in 'gepubliceerd' Vul eventueel een start en/of stop publicatie datum in. Hiermee kan je een artikel eventueel ook eerder al klaarzetten, en op een aangegeven datum stoppen met tonen.

21 december 2015

Sponsoren HCC!hobbynet

Logo sponsor BIT

Vyos logo router software sponsor

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden